Beginnen bij t begin... - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Hans en Marja Koster - WaarBenJij.nu Beginnen bij t begin... - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Hans en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Beginnen bij t begin...

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marja

06 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Met een half uurtje vertraging, vertrekt onze vlucht naar Kuala Lumpur. Wat in aanvang begint als n "rustige" vlucht, eindigt de laatste 3 uren in een aaneenschakeling van turbulentie....HEL!
Alle doemscenario's weer gehad hoor, wan ellende iedere keer! Ik vraag me dan ook steeds weer af, waarom we zo nodig zooo ver moeten gaan?!
Na n korte overstap in K.L. zijn we om half 11 lokale tijd in HCM. Dankzij de reistip van Yen Trang 2 hotel weten we de juiste bus op t vliegveld te traceren. We stappen uit op Ben Thanh Market en na wat gezeul met onze koffers over vermeende voetpaden met kuilen en hoge opstappen, en na 3x de weg gevraagd te hebben, komen we aan in ons hotel.
Eerste indruk HCM? Overvol, hectisch, rommelig daardoor, en heet. De stad verwonderd niet echt: look-a-like Bangkok en Phnom Penh. Alleen rijden hier meer scooters dan auto's ; das wel een verschil.
Onze kamer op de 6e etage heeft een riant dakterras (ik geef mezelf weer een schouderklopje!) ...Lucky we!...
Je hoort er constant een gezoem van scooters en getoeter... Weinig sirenes.

Na een middagdut lopen we nog even weg om de omgeving te verkennen en wat te eten.
Omdat we zo'n fijn terras hebben, namen we ons voor om wat ontbijtspullen in te slaan voor de komende 4 ochtenden. Supermarket?
Kleine buurtsupertjes vol met chips, drank , noodles en andere snacks. Een gezond ontbijtje kunnen we er niet scoren.
Niets zo lekker als een droog nepcroissantje, n yoghurtje met aloe vera en n theetje gezet met de waterkoker van het hotel....nuttigen op je eigen dakterras onder n umbrella met 30 gr.

Dinsdag 5 januari.
En zo zijn we hier alweer 3 dagen: time flys!
Heerlijk bed trouwens: een gat in de dag geslapen....13:00 uur wakker!!
Ons hotel ligt centraal. De droge croissants koop ik bij een stalletje in de smalle straat. Hier komen geen auto's en alleen plaatsellijk verkeer van scooters..
Veel bezienswaardigheden op loopafstand en lekkere vietnamese eettentjes om de hoek.

Gisteravond na t avondeten allebei een ontspannende voetmassaassss gehad; we hadden allebei klompvoeten van de lange reis. Een weldaad!

We lopen zo aan: Langs de Ben Thanh Market. Hier moet ik een keer alleen naar binnen. Hans wordt er gillend gek tussen al da volluk in die bedompte overdekte steegjes.
Dan t stadhuis met t standbeeld van Ho Chi Minh ervoor, langs de opera. Even genieten van een waterspektakel op muziek. Een break bij Loft Cafe ( n beetje Strijp S idee...) , daarna de Notre Dame en het aangrenzende hoofdpostkantoor (G.Eifel 1781) bezocht en met een grote boog langs de rivier teruggelopen naar huis. Daar lijkt de rivier n rust uit te stralen die de hectiek van de stad overstemd, mooie groene parken zijn er aangelegd.
Tis al donker (half 7) als we thuis zijn. Topdrukte in de stad: oversteken is een sport. In Cambodja hebben we al geleerd hoe je n drukke straat oversteekt en ook hier werkt het weer: gewoon aanlopen en vooral doorlopen...ze maken vanzelf plaats voor je, passeren nog net voor of toch achter je, t rijdt gewoon door...

HCM is georganiseerd en dat maakt de stad mooier dan PP of BK. Veel franse invloeden die we ook al in Cambodja zagen.

We lopen allebei met een rugzakje. Niet dat daar veel inzit, want zoals je in Nederland (uit kostenoverweging) je lunchpakketje van thuis meeneemt, loop je hier n K-mart binnen voor water en een eettentje voor een versnapering.
Nee, ik draag een rugzak zodat Hans niet t idee heeft dat ie alleen met een bezwete rug loopt. Want zweten doen we hier: PEENTJES!

Woensdag 6 januari.
Tis te gek voor woorden maar vandaag wederom een gat in de dag geslapen! 11:45 wakker...
We zijn er niet rouwig om: ontbijten op ons gemakske op onze balkonneke en we maken ons op voor een middag site-seeing met touring-guide Hans..
We reserveren eerst nog voor 1 nacht een kamer in ons hotel: als we uit de Mekong komen, moeten we eerst terug naar HCM. De afstand naar Mui Ne is te groot vanaf de Mekong Delta....jammer...
Bij Sinh Tours om de hoek boeken we een dagtour voor morgen naar de Chi Chi tunnels en de Cao Dai tempel ( hoop dat ik beiden goed schrijf; ik zit namelijk op de trap in de gang te tikken omdat hier de verbinding beter is, en heb mn trotter niet bij de hand). We willen die beiden zien nu we toch hier zijn.
Ook meteen busticket naar Mui Ne voor dn 13e geboekt. Alles geregeld!
Ik laat me leiden door mijn rots in de branding en na een klein uurtje en een koffie verder, zijn we bij het War Remnants Museum aangekomen. Geen lange wachtrijen, mooie entreeprijs (15000 dong).
Hans verandert op slag in een jungkse als ie die vliegtuigen( ik weet zo de namen niet meer..) ziet en wil met allemaal op de foto! Hele verhalen... wel leuk dat ie er zoveel van weet.. en wan schaap ben ik op dat gebied eigenlijk...

Wat is hier gebeurd? Nog geen halve eeuw geleden! Na de beelden die ik in PP gezien heb, ben ik niet ontzet maar eerder boos...
Wat is dit? Hier is gewoon precies hetzelfde gebeurd! En IS maakt er nu weer zo'n zelfde potje van.
Ik ben nooit zo geinteresseerd geweest in oorlogen en geschiedenis, maar met Hans aan mn zij (weet er alles over te vertellen) en de beelden erbij, komt de geschiedenis wel errug dichtbij en wordt t zelfs voor mij interessant. Ik wil er mn ogen niet voor sluiten.

We laten alles even bezinken en na 1,5 uur houden we t voor gezien. Tis half 5. We dompelen ons weer onder in de massa en ik merk aan Hans dat hij zich moeilijk af kan sluiten voor de drukte. N halve dag buiten in deze stad is meer dan genoeg, ook voor mij!
Ik heb m nog niet verteld dat ik toch echt nog naar de BT Market wil; mn laatste kans vandaag!
Ik heb n gezellig tentje voor m op t oog waar hij onder t genot van een pintje op me kan wachten. Maarrrr....hij wil mee!! O GOD!!
Ik wilde graag nog een vietnamese flodderbroek voor m kopen, dus wel handig als ie erbij was.
Hoe pak ik dit aan? Ik blijf op het vrij brede middenpad. Haal het niet in mn hoofd om een zijpad te nemen: dat overleefd ie niet tussen al die miaauwende Vietnamezen die hun koopwaar aanbieden. We kopen gedroogde mango en dadels, 2 esprit shirts voor Hans en zelfs voor zijn flodderbroek slagen we! Mission Completed! Just in time want ineens slaat ie om: 30 minuten heeft mijn missie mogen duren...
Zwetend, als een bezetene om zich heen kijkend op zoek naar de uitgang , zet ie t ineens op een lopen. Ik volg en probeer m nog tot 3x toe te roepen omdat ik nog bananen wilde scoren voor morgen, maar geen reactie. Ik kan m amper bijbenen...
Later lach ik er hartelijk om en gelukkig Hans ook.
N enerverende dag die we afsluiten in ons "La table de Saigon" restaurant..

Morgen weer een dag...



  • 06 Januari 2016 - 15:39

    Jan:

    dat zie je dadelijk weer als je dat mooie land ziet met die vriendelijke mensen en die rare gewoonten ;)
    Fijne vakantie !
    groet, Jan

  • 06 Januari 2016 - 18:52

    Sien Koopmans:

    Hoi jullie daar samen, heb genoten van jullie eerste reis verslag en hoop er nog veel te kunnen lezen.
    Leuk hoe je Hans zijn gedrag omschrijft, yep soms wel herkenbaar. lachen! Geniet van alles wat de wereld jullie laat zien. Enne wat de graden Celsius betreft, denk dat de winter er aan zit te komen voor ons mooie Brabants.
    kijken jullie uit?!!
    Groetjes Sien

  • 06 Januari 2016 - 20:22

    Jullie Dochter Hier:

    Mooie foto's en wat zijn jullie nog wit zeg... ff de zon in en chillen! Doe ze de groeten daar die gekko's xxx Iris

  • 06 Januari 2016 - 22:21

    Jans:

    mooi verhaal neergezet marie! hhaaaha... laat het los.. laat het gaan met die banaan..

  • 07 Januari 2016 - 08:57

    Nicky:

    Super om te lezen!

  • 07 Januari 2016 - 09:14

    Noud Smits:

    Zo, dat verhaal leest als een thriller!

  • 07 Januari 2016 - 12:39

    Nicky:

    Btw opa ontvangt geen mail van jou.. Vind ie niet leuk..

  • 07 Januari 2016 - 12:56

    Colien:

    Ha! Superleuk om je verhaal te lezen, de foto's te zien, en me even helemaal in HCMC te voelen! Goed dat jullie ook de Cu Chi-tunnels meepakken. Jullie gaan nog veel meer bijzondere indrukken opdoen! Veel plezier!

  • 07 Januari 2016 - 17:54

    Mari:

    Wat een verhaal.
    En wat een drukte in die stad. Ik kan wel begrijpen dat het voor Hans af en toe iets teveel wordt.
    Maar jullie gaan toch snel naar rustigere oorden. Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

  • 09 Januari 2016 - 18:04

    Ans En Peter:

    Lieve Marja, je schrijft zo dat wij er weer zijn en ja Hans de BT Market is benauwend maar heeft toch wel iets, vooral met de eettoko's. Veel plezier nog x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Marja

Actief sinds 20 Dec. 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 5425

Voorgaande reizen:

03 Januari 2016 - 31 Januari 2016

Op pad in Zuid-Vietnam

Landen bezocht: