Mighty Mekong.... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Hans en Marja Koster - WaarBenJij.nu Mighty Mekong.... - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Hans en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Mighty Mekong....

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marja

11 Januari 2016 | Vietnam, Can Tho

Vrijdag 8 januari
Ik benoem expres de dagen omdat we anders niet meer weten welke dag van de week het is..

We starten vandaag onze 3 daagse fietstocht door de Mekong Delta, geboekt bij Sinhbalo Tours. We laten ons verrassen..
Ons reisgezelschap bestaat uit 7 personen: Marieke en Ronald uit Nederland (fijn om af en toe ook even nederlands te kunnen beppe!), Helen uit Engeland en Don en Marilyn uit Canada.

Onze eerste fietsdag telt maaarrr... 19 km. Peuleschil.... maar na busje, boot, bootje, markt een heerlijke lunch en de hitte, valt t wat zwaarder dan we dachten. De fietsen zijn goed geveerd en we hebben ons eigen gelzadeltje mee, wat wel wat verlicht!
We fietsen over geitenpaadjes, soms een verhard pad vol kuilen: het blijft opletten.. Langs local villages, local markets, heel veel plantages en uiteraard water. Het gebied rondom Cai Lay (Vinh Long) waar we fietsen wordt wel de fruitschuur van de Mekong Delta genoemd: 70% vd bevolking heeft een eigen plantage: groot of klein. We doorkruisen rambutan, durian, longan, jackfruit, milkapple, papaya en bananenplantages. Moeten soms een laag over t pad hangende bananentros ontwijken. Foto's maken kunnen we naar ons idee te weinig. Hij houdt er tempo in. Stoppen af en toe om een "story" van Loc, de guide, aan te horen en de gebruiken van hier in ons op te nemen. Uiteindelijk nemen we nog een boot (de 2e vandaag), varen over de 1,5 brede Mekong naar onze overnachtingsplek. Het schemert al, we genieten van de sunset..
We begrijpen nu ook waarom hij er zo de vaart in hield... we komen maar net voor donker in onze Homestay op Binh Hoa Phuoc Island aan!

O god! Waar zijn we beland?! In the middle of knowhere! Ik zie in gedachten al hordes muskito's , slangen, ratten ( die heeft Hans echt een gezien!) en ander ongedierte..
Ons nest voor deze nacht is niet meer dan een hok in een kippenschuur met golfplaten dak vol kieren en open ramen. Wat moet dat worden?!
Niet teveel over nadenken: t kan dan wel niet onze eigen keuze zijn maar who knows?? We hebben een goed muskietennet om ons, keiharde, bed en een goede spray...
S'nachts plas ik n halve liter in 2 bierglazen. Voor geen goud ga ik hiervoor naar de verderop gelegen wc's! De kieren in de vloer waren net niet breed genoeg, anders had ik daartussen gemikt!
Terugkijkend op deze overnachting: buiten het te harde bed, is het een prima, schone plek.

De volgende dag fietsen we in totaal 50 km. Eerst 19 over t eiland, daarna nog eens 13 en 18. T was zwaar, de hitte onderschat je. We fietsen door rijstvelden, over tientallen bruggetjes, door dorpjes en veelal langs water. Overal lijkt iedereen blij te zijn je te zien: Hello, hello, hello.... na 50 km krijg je t bijna je strot niet meer uit! Wat een immens waterrijk gebied, en hoe vruchtbaar! Werkelijk alles wordt hier verbouwd. We hadden dit alles op eigen houtje nooit kunnen zien.

Rond vijven komen we aan bij ons 4 sterren!! hotel in Can Tho... wat wardeer je de luxe, wat een contrast met de vorige overnachting! Wel leuk om beiden mee te maken op deze tour.

Na een wederom voortreffelijke gezellige maaltijd aan de rivier nemen we met zn 7en een taxi terug. De night market laten we allemaal voor wat het is. Bekaf zijn we en morgenvroeg om half 5 loopt de wekker weer af!

Om 5:30 stappen we in de boot om eerst een local floating market te bezoeken. Het is nog donker.. en vanaf een verhoogd terras onder het genot van een heerlijke koffie genieten we van de bedrijvigheid op het water. We zien de zon opkomen in de mist... hoe mooi..
Het is een flink stuk varen over waterweggetjes naar de Cai Rang floating market. Een tropisch oerwoud vol bruggetjes... vrouwen doen hun was aan de waterkant.
Boeren met grote plantages uit de verre omgeving komen op de Cai Rang floating marktet met grote boten hun waar verkopen. Ze blijven (soms wel een week) tot alles verkocht is. De waar wordt gekocht door de tussenhandelaren die hun waar weer dezelfde dag verkopen op markten aan de locals. Wat een bedrijvigheid. Je kunt op een afstand al zien welke boot wat verkoopt: aan een lange stok hangt de koopwaar.

T is 8:45 als we eindelijk uitgehongerd aan ons ontbijt in het hotel zitten: we hebben er al een halve dag opzitten!
We fietsen vandaag nog 17 km door de omgeving. We verbazen ons wederom over wat hier allemaal verbouwd wordt...alles groeit hier met die hoeveelheid water in de buurt. Auto's hebben we de afgelopen 3 dagen op t platteland vrijwel niet gezien, alles gebeurd hier lopend, met de boot, de fiets of met de scooter.
Na de lunch in Can Tho (4e grootste stad van Vietnam) nemen we afscheid van iedereen en Loc biedt aan om ons bij ons guesthouse af te zetten. Hij was er nog niet eerder geweest, t was nogal far volgens hem maar no problem...
Hij heeft spijt gehad, dat weet ik zeker. Na 3x de weg gevraagd te hebben, googles maps geraadpleegd en gebeld te hebben met het guesthouse, arriveerden we na een half uur op de plek waar we door scooters opgehaald werden: de bus kon niet tot bij het guesthouse komen...
Ik hoop dat Marieke en Ronald hun vlucht naar Hoi An nog gehaald hebben die avond...

T was de afgelopen dagen, vooral voor Hans, niet altijd even prettig om volgzaam te moeten zijn maar we weten allebei dat we zonder deze tour nooit gezien hadden wat we nu hebben gezien. Ons komend verblijf in Nguyen Shack guesthouse maakt alle geleden leed meer dan goed..

• 11 Januari 2016 - 11:56

Madelon:

Het ziet er schitterend en heel herkenbaar uit!
    Veel plezier, ik kijk al uit naar het volgende verslag.

• 11 Januari 2016 - 14:00

Henny Kanen:

Ik ga vandaag met de taxi naar een gletsjer, alle lof voor jullie !

• 11 Januari 2016 - 14:22

Thea:

stoer hoor , met de fiets.. en vroeg uit de veren. jullie hebben wel veel gezien op zo'n manier. Al iets van Can tho gezien?
    Ben benieuwd! geniet ervan!

• 11 Januari 2016 - 15:30

Diny:

Gaaf, wat hebben jullie al veel gezien.
    Wat betreft primitief logeren.... kunnen we weer waarderen hoe goed wij het thuis hebben. Hahaha.
    Geniet nog van de mooie omgeving en van de inwoners van Vietnam.

• 11 Januari 2016 - 23:11

Lia:

Hahaha ik zie jullie al helemaal overnachten, heel herkenbaar!
    Maar wat hebben jullie al veel gezien, en nu lekker uitrusten

• 12 Januari 2016 - 11:34

Wim Tibosch:

Leuk om te lezen. nog veel reisplezier daar...!!!

• 13 Januari 2016 - 19:55

Annie:

Wat heerlijk weer om al die verhalen te lezen.
    Ik zie het helemaal voor me. Geniet er nog lekker van.

• 17 Januari 2016 - 19:55

Rianne:

mooiii!!

• 19 Januari 2016 - 16:16

Marieke:

Herkenbaar ;)
    Dank voor de gezelligheid.

En ja, we hebben het gehaald. De gids ging eerder de bus uit en chaffeur besloot ons af te zetten bij de internationale terminal. Daar kwamen we pas na paar rondjes achter. En toen was het even doorlopen geblazen.
    Ach, lopen, dat hadden we nog niet gedaan de afgelopen 3 dagen.