O wat is t leven mooi als de zon schijnt..... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hans en Marja Koster - WaarBenJij.nu O wat is t leven mooi als de zon schijnt..... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hans en Marja Koster - WaarBenJij.nu

O wat is t leven mooi als de zon schijnt.....

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marja

29 Januari 2016 | Vietnam, Hoi An

Woensdag 27 en donderdag 28 januari,
Eindelijk trekt de lucht open en stijgt de temperatuur weer naar vakantie-waarden.
Onze stalen rosjes doen goeie dienst deze dagen! We hebben wat afgefietst....
Pottery village, rice fields, Cam Kim Island, local life.
Sinds kort is de brug naar Cam Kim klaar, wat een verbetering!
Geen veerpontjes meer..
Nu zal het toerisme daar ook zeker gaan toenemen en dat is jammer.
Je dompelt je onder in water, rijstvelden en verwondering. Vooral het oude Triem Tay is nog puur.
Als we afbuigen van de smalle hoofdwegen belanden we steeds op verrassende plekken en hebben we waardevolle ontmoetingen met de bewoners. Mensen zijn trots op wat ze hebben of waar ze mee bezig zijn en ze zijn blij als wij geinteresseerd zijn. We drinken er koffie in een local winkeltje, annex cafeeke. T stelt niks voor maar tis zo waardevol!
Er staat een oude waterput op t terrein en de familie ligt begraven tussen de groenten die verbouwd worden. Zo gaat dat daar: de familie blijft bij elkaar.
We fietsen tot we niet verder kunnen, toch nog even t geitenpaadje proberen...wie weet...
Een visser ligt er te slapen in zijn hutje boven het water. Als ie ons hoort, is ie ineens een en al activiteit. Een rad trapt hij rond tot het grote net wat nog onder het water ligt, omhoog komt. Er zit nog niet genoeg vis is maar hij wil ons laten zien hoe hij te werk gaat. Hij stapt in een ronde kuip en vaart naar het net om de visjes die boven in het net hangen naar beneden te slaan met een stok.
Dan komt ie weer terug; de vis blijft in het net.. en hij laat het net weer zakken, zwaait naar ons en knikt. Wij geven m een pluim en fietsen terug, t was een doodlopende weg.
We komen geen toeristen tegen als we verder het eiland op fietsen. Die blijven in de buurt van de aanlegsteiger waar hun toeristenbootje aangemeerd ligt. Zoooo jammer voor hun!

Tis weer een van de mooiste dagen van onze vakantie.

Over 10 dagen is het Vietnamees Nieuwjaar en dat is te merken!
Grote offers worden gebracht..
In onze straat worden de mandarijnenstruiken gekweekt. Ze staan er nu prachtig bij, vol mandarijntjes. T is een af en aanrijden van vrachtauto's. De boompjes in rode potten worden door het hele land verkocht: als zoete broodjes gaan ze over de toonbank.
Iedereen wil zo'n boompje want t zorgt voor voorspoed in het nieuwe jaar...

Vrijdag 29 januari,
Onze laatste dag is aangebroken.
We verheugen ons op een stranddag, fietsen voor de laatste keer met een grote boog door zoveel mogelijk rijstvelden, heel traag... Ik ruik soms echt de romige rijstebrij!
Echt strandweer wordt t niet, een uur heeft de zon geschenen...

We eten voor de laatste keer Clam: nu gegrild.
Voor de laatste keer fietsen we naar t oude centrum, voor de laatste keer een Saigon Green biertje.

We kijken terug op onze vakantie: een mooie tijd doorgebracht in een prachtland met zo'n lieve mensen!

We dromen alweer over een volgende bestemming in Azie: De Filipijnen....... dromen mag toch??

• 29 Januari 2016 - 16:22

Annelies Van Rooij:

Ook jammer voor ons dat het er voor jullie weer bijna op zit, ik heb zo genoten van jullie reisverslagen.

• 29 Januari 2016 - 16:45

Noud Smits:

Er schuilt een groot talent in jou, Marja. Na al die daagse beslommeringen om zoveel als mogelijk te zien en te doorleven en dan - als het even rustig is - de activiteiten van die dag in woorden en zinnen vangen. Klasse, het leest heerlijk.

• 29 Januari 2016 - 17:40

Mari:

Weer een mooie verslag, voorzien van dito foto's.
    Dromen van een volgende reis ?
    Reizigers als jullie zijn, zeg ik natuurlijk !!!!!!

• 30 Januari 2016 - 12:13

Joep Dingemans:

Ha Marja en Hans, dank voor jullie mooie en beeldende verhalen. In het kille Nederland zo mooi een stukje warmte meegekregen.